Vanhoja kirjoituksia
NAISKIRJALLISUUDEN ASEMA MIESKESKEISESSÄ KULTTUURISSA
Alustava
luonnos Minna Canthin päivän seminaariin Villa Kivessä
( ei päivämäärää,
luultavasti 1990 alussa)
Motto: "Kyllä
saan jo vähitellen ruveta tyytymään. Kun 1. Helsingin kirkoissa varoitetaan
seurakuntaa minusta, kun 2. Yliopiston professorit antavat arvonimen
"rietas nainen" ja kun 3. ne jotka ovat likemmin oppineet tuntemaan,
kuvaavat juorujen jumalattareksi ja vertaavat Potipharin emäntään, niin alkaa
tuo jo riittää. Laskut selvänä maailman kanssa! Emme tule toisiamme kaipaamaan," kirjoitti
Minna Canth
kirjeessä Hilda Aspille.
HISTORIAA:
tasa-arvon vaatimukset
Canth
lanseerasi Suomeen 1800-luvun lopun kansainvälisen naisliikkeen kolme perusteesiä: naisten tulee saada tasa-arvo
polittiisesti, ammatillisesti ja sukupuolisesti. Varsinkin viimeksi mainitut
vaatimus aiheutti närää miesten keskuudessa, koska naiset vaativat miehiltä
samanlaista siveyttä ja uskollisuutta kuin heiltä itseltään vaadittiin
Työmiehen vaimo -
ensimmäinen feministinen teos Suomessa (ruoski
Minna Canthin omien sanojen mukaan kaikkia lain ja asetusten naista kohtaan
sisältämiä vääryyksiä, nurinkurisia uskonnollisia käsitteitä, miesten juopottelua ja
kevytmielisyyttä, naisten tyhmyyttä,
pinnallisuutta ja ennakkoluuloisuutta. Näytelmä
oli yleisön suosikki, mutta valtakritiikki hyökkäsi
ja haukkui kehnoksi, etenkin fennomaanit. Kirkko ja yliopistomiehet yhtyivät
hyökkäykseen joka oli ennenkuulumattoman kova.
Canthin kohtalo samanlainen kuin niiden eurooppalaisten ja amerikkalaisten naiskirjailijoiden jotka käsittelivät
noina aikoina tuotannossaan
naisten yhteiskunnallisia ongelmia - heitä vastana hyökättiin, heitä pilkattiin
suffrageteiksi, teosten taiteellista arvoa
vähäteltiin kyökkirealismiksi jne. Samoin kuin Minna Canth hekin sairastelivat
paljon erilaisia psykofyysia sairauksia.Terveys ei kestänyt halveksuntaa ja
mitätöntiä. Minna Canth kuoli vain 53-vuotiaana. Kolmen vuoden kuluttua hänen
kuolemastaan on kulunut sata vuotta. Hänen kanttinsa ei kestänyt jatkuvaa
henkistä painostusta.
Pohdiskelua: Miksi hyökkäys Minna Canthia ja varhaista feminismiä kohtana oli
niin raju?
Syitä:
Länsimaisen kulttuurin
mieskeskeinen hegemonia, jonka peruspilarit ovat yli 2000 vuotta olleet kirkko
ja yliopisto.
Pelko hegemonian menetyksestä; suffragettiliike oli vaara
miehiselle valtakulttuurille, koska se uhkasi
yhteiskunnan perusarvoja ja rakenteita: naiset pyrkisivät
koulutukseen ja työelämään - se aiheuttaisi pelkää sekasortoa. Miten kävisi
kodin, kirkon ja isänmaan? Varsinkin konservatiivit (= fennomaanit) tajusivat
vaaran heti.
Feminismi oli osoitus uskonnon kriisistä (kuten Julia
Kristeva on todennut) jotenka kirkonmiehillä
on täysi syy vastustaa sitä henkeen ja vereen.
I
NAISKIRJALLISUUDEN
LAJEISTA
Kaikki naisten kirjoittama kirjallisuus ei ole
naiskirjallisuutta. Naisilla ei ole olemassa mitään yhtenäistä perinnettä -
toisessa ääripäässä ovat feministiset kirjailijat ja toisessa päässä ne
naispuoliset kirjailijat, jotka ovat
kirjailijoita ilman nais -etuliitettä. He ovat voittaneet biologisen
sukupuolensa, ovat nousseet sen yläpuolelle, ehkä. Heitä ei pidä kutsua naiskirjailijaksi. Se voi olla
loukkaus. Heidän käsityksensä mukaan ihmisen sukupuoli ei vaikuta
kirjoittamiseen, (vaikkakin
sukupuoli saattaa vaikuttaa jossain määrin haitallisesti kritiikkiin ja
vastaanottoon - miehet kun eivät tunnetusti lue naisten nimellä kirjoitettuja
kirjoja.) Tähän ryhmään kuuluvat naispuoliset kirjailijat ovat omaksuneet
miehisen tavan kirjoittaa. Heistä voi hyvällä syyllä sanoa, että he
kirjoittavat kuin mies; sen sanominen osoittaa arvostusta, mutta jos miehelle
sanottaisiin, että hän kirjoittaa kuin nainen, hän loukkaantuisi.
Jatkuu, ehkä myöhemmin, jos
Abby Reader suostuu
skannaamaan esitelmän tietokoneen tekstitiedostoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti