Iževskin asemalla, kuvassa eturivissä vasemmalta: Tiina Pystynen, Merja Virolainen, Ljudmila Kirillova (udmurtilainen tutkija), Anita Konkka. Takarivissä Kari Sallamaa ja Viktor Šibakov (udmurtilainen kirjallisuudentutkija ja etnofuturisti). Kuvan otti Jukka Mallinen. Professori Sallamaalla on pitkä käsi.
Kolme viikkoa sitten lähdin suomalais-ugrilaiseen kirjailijakonferenssiin Udmurtiaan. Harva edes tietää missä sellainen maa on. Se on noin 1200 kilometriä Moskovasta itään. Siellä asui ennen votjakkeja, meidän kielisukulaisiamme. Tšaikovski syntyi ja eli kahdeksan ensimmäistä vuottaan siellä. Sen pääkaupungissa Iževskissa tuotetaan Kalashnikov-konetuliaseita (Udmurtian lahja maailmalle!) Pääkaupungissa oli rumia neuvostohenkisiä talokolosseja. Löysin vain yhden terassin, siellä istui nuorisoa kaljaa juomassa ja pöytien välissä juoksi kaksi punasilmäistä kania.
Saranskissa, Mordvan pääkaupungissa, jossa kävin kaksi vuotta sitten, terasseja oli enemmän. Jokaisella terassilla istui kaksi aseistettua miliisiä pitämässä vahtia. Kysyin paikalliselta oppaalta, mistä se johtuu. Hän selitti, että ryöstöjä tapahtuu paljon, koska ihmiset ovat niin köyhiä.
Iževskissä ihmiset tulevat paremmin toimeen. He saavat palkkansa ruplina Kalashnikov-tehtaalla, koska aseet käyvät maailmalla hyvin kaupaksi. Mutta monissa muissa tuotantolaitoksissa palkka maksetaan tuotteina, joita työntekijät myyvät saadakseen ruplia.
Iževskissä ihmiset tulevat paremmin toimeen. He saavat palkkansa ruplina Kalashnikov-tehtaalla, koska aseet käyvät maailmalla hyvin kaupaksi. Mutta monissa muissa tuotantolaitoksissa palkka maksetaan tuotteina, joita työntekijät myyvät saadakseen ruplia.
Matkalla Tšaikovski-museoon näin tien vieressä pitkän rivin miehiä ja naisia jotka myivät pörröisiä kapineita, muistuttivat magneettisia pölyhuiskuja. Niitä he ojentelivat pitkän kepin varressa kohti autoja. Kauppa kävi huonosti, kukaan ei pysähtynyt ostamaan pölyhuiskaa. Me kiisimme ohitse miliisisaattueessa, sellainen on tapana Venäjällä, kun sinne tulee arvovieraita, kuten kirjailijoita. Ei se ollut miellyttävää matkan tekoa. Miliisit kaahasivat hullun lailla meidän edellämme raivaten tietä auki. Ne ajoivat pitkin vastaantulijoiden kaistaa myös mäissä ja mutkissa ja sireeni ulvahteli kuin susi. Tuntui siltä, että Venäjällä kaikki kaahaavat, eivät vain miliisit. Minä puristin penkin laitaa ja ajattelin, että hyvä jos hengissä tästä matkasta selvitään.
Tuli mieleen että Venäjällä tapahtuvat isot onnettomuudet yleensä elokuussa. Kaksi vuotta sitten kun olin Moskovassa Ostakinon televisiotorni paloi ja vähän sitä ennen upposi Kursk. Näin mielessäni sanomalehtien otsikot: "Kolmekymmentä kirjailijaa kuoli liikenneonnettomuudessa Udmurtissa." No, jos niin olisi käynyt, enpä olisi ollut lukemassa niitä otsikoista. (Kirjoitettu 5.9. 2002)
Venäjän valtionpankki Iževskissä. Lenin seisoo sen edessä
"pumaska" kädessä ja katsoo pääovesta sisään.
Muistiinpanoja matkapäiväkirjasta ( ei julkaistu aikaisemmin)
Seitsemännen suomalais-ugrilaisen kirjallisuuskonferenssin erikoinen teemayhdistelmä: Globalisaatio ja huumori. Globalisaatiosta ei ole paljon huumoria löytynyt tähän mennessä. Nenetseillä ja hanti-manseilla on kokemuksia globalisaatiosta ajalta jolloin öljy- ja kaasutulot tuloutettiin kokonaan Moskovaan. Tietävät mitä se käytännössä merkitsee. Puheenvuoroja konferenssissa:
- Mies jostain puhuu globalisaatiosta, kysyy missä lukijat ovat. Ne ovat kadonneet. Haukkuu farkut, pitsat, coca-colan.
- Selkuppi sanoo, että elämän olosuhteet on tuhottu, ympäristökatastrofi on tosiasia. Demokratia on luonut vain suuria puutteita.
- Viktor Šibakov sanoo, että globalisaatio on peruuttamaton prosessi. Se on nykyisyyden konteksti. Se ei tuo hyötyä. Se tuo katastrofeja.
- Mies Marinmaalta sanoo, että vaarana on isovenäläisen nationalismin nousu, kansallinen itseriittoisuus ja messiaaniset asenteet. Merkkejä siitä on on nähtävissä Putinin Venäjällä. Nationalistit syyttävät herkästi pienempiä kansoja nationalismista. "Olemme huolisamme monen etnisen ja myös venäläisen kirjailijan tilanteesta. Kansalliskiihkon nousu Meri Elissä huolestuttaa. Se uhkaa marilaista kansallista kulttuuria," hän sanoo lopuksi.
- Nainen Komista puhuu komilaisen proosan nykytendensseistä. Hän sanoo, että itsemurha ja väkivaltaionen kuolema ovat aiheina Komin nykykirjallisuudessa. Toivottomuus ekokatastrofin takia. Maailman kuolema, sankarin kuolema. Kysymys on koko sivilisaation kuolemasta.
- Tšuvassi puhuu kieli-imperialismista. Ensin oli väkivaltainen islamismi, sitten kristillistäminen ja sen jälkeen kommunismi. Oma kieli murskaantui niiden jalkoihin.
- Arvo Valton, virolainen kirjailija ja suomalais-ugrilaisen kirjailijaliiton puheenjohtaja puhuu huumorista. Hän sanoo että huumori on vakava asia. Että suomalaiset ja virolaiset eivät ymmärrä toistensa huumoria, vaikka kielet ovat lähisukulaisia. Suomalaisten huumori on hyväntahtoista, virolaisten ilkeätä. Hänen mukaansa on huumori on vieraasta suurille aiheille, kuten globalisaatiolle. Hän pyytää meitä suhtautumaan huumorilla globalisaatioon.
Udmurtian mytologiasta opin että maailma lepää suuren härän päällä. Lähde on härän silmä.
Härkä katselee, miten ihmiset elävät.
Suomalainen delegaatio Moskovassa.
Vasemmalta oikealle Jukka Mallinen, Anita Konkka, Merja Virolainen, Kari
Sallamaa. ( Kuvan otti Tiina Pystynen) Käytiin syömässä
tsetseeniravintolassa ja kyläiltiin kirjailija Viktor
Jerofejevin luona. Hän kertoi millaisessa puristuksessa
postmodernit kirjailijat elävät Putinin Venäjällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti