Virginia Woolf kirjoittaa Professions for Women -nimisessä esseessä naispuolisesta olennosta, jonka
hän kohtasi ensimmäisen kerran nuorena kun hän kirjoitti kirja-arvosteluja.
Aina kun hän otti kynän käteensä ja
asettui kirjoittamaan, olento luikahti hänen
selkänsä taakse ja alkoi kuiskia, että
hänen täytyy olla myötätuntoinen ja
hellä; imarrella ja pettää elikä
käyttää kaikkia sukupuolensa konsteja ja
juonia varsinkin silloin kun hän arvostelee
miehen kirjoittamaa kirjaa.
Woolf kutsuu olentoa Kodin enkeliksi. Se on viehättävä, sympaattinen,
säädyllinen, ja äärimmäisen epäitsekäs olento; se uhraa itsensä joka päivä; se
antaa parhaat palat muille, kanastakin se syö sitkeimmän jalan; sillä ei ole
omia tahtoa eikä omia haluja; kaikessa
se pyrkii miellyttämään muita( lue: miehiä) ja elämään heidän toiveidensa
mukaisesti. Puhdasmielisyys on
sen kaunein ominaisuus ja punastuminen
suurin sulo. Woolfin mukaan jokaisen
naiskirjailijan on surmattava tuo olento, muuten se surmaa naisessa olevan
kirjailijan.
Mutta onko Kodin enkelin tappaminen ollenkaan mahdollista, minä mietin
apeana isän talossa Koskenpesässä kesällä 1992, kun olin saanut valmiiksi Halujen puutarhan. Olin masentunut, itsesyytösten vallassa
ja häpeissäni sen takia mitä olin kirjoittanut. Jos olisin
voinut, olisin tuhonnut käsikirjoituksen
ja kirjoittanut kaiken uudestaan, mutta kun
kirja oli jo painokoneissa, ei mitään ollut enää tehtävissä. Rupesin
siivomaan ja pesemään mattoja kuin raivohullu, ja sitten matkustin
ulkomaille, kuten teen aina kirjan valmistumisen jälkeen pitääkseni
masennuksen loitolla, mutta tällä kertaa sekään keino ei tepsinyt.
Sinä
kesänä kävin Pietarissa ja Anna
Ahmatovan haudalla Karjalan kannaksella
sekä osallistuin suomalais-venäläiseen kirjallisuuskokoukseen, jossa
venäläiset mieskirjailijat puhuivat
ummet ja lammet kuten ennenkin, ja naiskirjailijat vaikenivat vienosti
hymyillen. Päätin rikkoa vanhan tradition, lakata hymyilemästä ja avata
suuni. Puheenvuoroni aikana huomasin, että venäläinen puheenjohtaja
heilutti jalkaa hermostuneesti ja vääntelehti omituisesti. Kun olin lopettanut,
hän ilmoitti että tämän jälkeen puheenvuorot rajoitetaan viiden minuutin
pituisiksi, mistä seurasi, että naiset hymyilivät entistäkin vienommin ja miehet
puhuivat edelleen pitkään ja
pateettisesti, heitä kun aikarajoitus ei näyttänyt koskevan, ja minä ajattelin
että isän entisessä maassa ei mikään ole muuttunut (lukuunottamatta nimeä ja
yhteiskuntajärjestelmää) sitten Anna Ahmatovan päivien, jolloin Solzenitsyn
kävi hänen luonaan, kuuli
Requiemin runoja ja loihe lausumaan: "Kysymys on koko kansakunnan
murhenäytelmästä, mutta teillä se on pelkästään
äidin ja pojan murhenäytelmä." Anna Ahmatova ei protestoinut, ja
miksi olisikaan, hänhän oli kasvanut kulttuurissa jossa kaikki mitä mies tekee
on tärkeämpää kuin naisen tekemiset.
Palattuani Pietarista matkustin
Lummene-järven rannalle isän
taloon. Istuin tutun kirjoituspöydän ääressä, jossa olin 23 vuotta sitten
kirjoittanut esikoisromaanini ja piilottanut käsikirjoituksen patjan alle joka
kerta kun lähdin käymään kaupalla, ettei isä näkisi sitä. Katselin ikkunasta
tuttua järveä, satoi lohduttomasti päivästä päivään, masennus ja itsesyytökset
pahenivat ja mieleeni tuli Virginia Woolf ja hänen kuolemansa; hän täytti
taskut kivillä ja käveli Ouse-virtaan.
Olin unohtanut vuosikausiksi Virginia Woolfin, joka oli ollut tärkein
oppiäitini, kun 1980-luvun alussa uskaltauduin taas kirjoittamaan romaania. Majakka oli se
perusteos, josta valoin itseeni rohkeutta, kun kirjoitin Tytärtä. Minä ihailin sitä ironiaa ja taitoa millä Woolf kuvasi
isäänsä herra Ramsayn tunteita tyrannisoivassa henkilöhahmossa. Ihailin myös
hänen vapaasti assosioivaa tyyliään, tosin en vielä Tyttären aikaan pystynyt vapautumaan sisäisestä kontrollista ja
pelosta, että joku taas kuolee enkä sen takia kyennyt kirjoittamaan niin vapaasti kuin Virginia Woolf.
Sen lisäksi että Woolfin Majakka opetti minua kirjoittamaan, se
opetti minua myös erottamaan Kulttuurin super-egon ja Kodin enkelin äänet
omista sisäisistä äänistäni. Kulttuurin super-ego puhui isäni äänellä, että
naiset eivät osaa kirjoittaa, maalata, säveltää eivätkä laittaa kunnon ruokaa
eikä naisilla ole huumorintajua puhumattakaan
lukemattomista muista naisten puutteista. Kodin enkelillä taas oli
isoäidin ääni, joka saneli mitä kunnon
nainen sai ajatella ja tehdä. Ja ne ajattelun ja tekemisen rajat olivat ahtaat;
kunnon naisen oli oltava hyvä ja tehtävä hyvää. Hän sai kyllä vihata, mutta
vain mustalaisia, juoppoja ja
kommunisteja sekä kaikkia niitä jotka
eivät olleet kunnon ihmisiä. Hänen piti olla hyvätapainen ja siveä, seksi
varsinkin oli kielletty asia. Jos kunnon naisella sattui olemaan seksielämää,
siitä ei saanut puhua. Mutta jos siitä oli aivan pakko puhua, oli käytettävä
sivistyssanoja.
Ymmärsin istuessani isän kirjoituspöydän
ääressä ja tuijottaessani
masentuneensa sateiselle
järvelle, että Kodin enkeli se piti
ankaraa moraalisaarnaa sisälläni, koska olin
ylittänyt sopivuuden rajat
ja käyttänyt sellaisia sukupuolielämän
sanoja, jotka olivat sen mielestä rumia, henkisesti alentavia ja raakoja. Kirja
oli häpeällinen sen lisäksi että se oli huono, arvosteli Kodin enkeli. Yhtänä
pahana se oli ollut vain Irti- ja Samaa sukua- romaanien jälkeen, muut kirjani se oli päästänyt menemään pahemmitta
moitteitta, Talvi Ravennassa- romaanin se oli
jopa hyväksynyt päätään nyökytellen, siinä kirjassa kun ei ollut
ollenkaan seksiä eikä hämmentäviä
tunteita. Ymmärsin, että Kodin enkeli oli vaarallinen terroristi. Se sai
voimansa syyllisyydestä, jota ruokki Kulttuurin super-ego. Ne olivat yhdessä
vaientaneet minut kolmeksitoista vuodeksi ja nyt ne yrittivät taas nitistää minut. Ne olivat vaientaneet
Anna Ahmatovankin ja pakottaneet Sylvia Plathin tekemään itsemurhan.
Ei edes
Virginia Woolf ollut selvinnyt Kodin enkelin kuristusotteesta, vaikka itse uskoikin surmanneensa sen pitkän ja ankaran
kamppailun jälkeen. Mutta ei se kuollutkaan, se vain pysyi vaiti niin kauan kun hän kirjoitti
kirjaa. Jokaisen kirjan jälkeen hänellä oli siivous- ja puhemanioita, pahoja masennuksia ja toisinaan itsemurhayrityksiä.
Tuntui kuin Kodin enkeli olisi hyökännyt hänen kimppuunsa vereksin voimin ja kostonhimoisena siksi, että hän
oli onnistunut pakenemaan sen kontrollista joksikin aikaa ja kirjoittamaan taas kerran kirjan joka oli parempi kuin hänen
isänsä kirjat. Ehkä Kodin enkeli olisi säästänyt hänet, jos hän olisi
kirjoittanut salapoliisi- ja viihderomaaneja tai runoja jotka eivät olisi
loukanneet kenenkään tunteita. Mutta silloin minä en olisi lukenut hänen
kirjojaan enkä olisi saanut tietää, että se kauhea tunne joka kuristi kurkkuani
kun katselin sateen pieksemää Lummene-järveä, oli nimeltään Kodin enkeli. ja
että se aikoi ottaa minut hengiltä, jos annoin sille valtaa mielessäni. Ja niin
ryhdyin päättäväisesti kirjoittamaan kirjaa isästä, sillä minusta tuntui,että
se oli ainoa tapa karkottaa tuo paha enkeli tiehensä, ainakin vähäksi aikaa.
Sillä minulla ei ollut enää harhaluuloja että pystyisin kiskomaan sen irti itsestäni, niin syvälle minuun se oli iskostunut tai sisäistynyt kuten psykokulttuurien tutkijat ehkä sanoisivat. Ja sieluni
sisuksista se aina sopivan tilaisuuden tullen laususkelisi tuomioitaan
paheksuvalla nenä-äänellä.
2 kommenttia:
On kyllä kummallista, ettei tuosta Kodin enkelistä ei olla vieläkään päästy täysin eroon. Monessa suomalaisessakin kodissa tuo enkeli leijuu vielä jokapäiväisenä vieraana. Joku pikku juttu sen paljastaa, jos kyläilee jossain perheessä.
Mutt sitten on erikseen ne kodit ja perheet, joissa enkeli on vaihtanut sukupuolta tai on kaksi Kodin enkeliä.
Voisin kertoa miten meillä, mutta on vielä tuore tunne että joku anonyymienkeli kurkkii olkani yli ja seuraa tekemisiäni. :D
Virginia Woolf on yksi mielikirjailijoistani. Eniten tulee mielen hänen teoksistaan Mrs Dalloway ja Oma huone.
Viimeksi olen lukenut hänestä ja hänen sisarestaan Susan Sellersin kirjoittaman Vanessa ja Virginia, jossa Vanessa pääsee enemmän esille kuin kuuluisa
siskonsa, jota puolestaan näytetään eri näkökulmasta, kuin mihin on tottunut.
Woolfin Oma huone teki vaikutksen, kun otin feministin ensiaskeleita, olen alleviivanut kirjaa ahkerasti, mutta en kaikesta ollut samaa mieltä, esim. eEttä naisen sukupuoli häiritsee rehellisyyttä, jota hän kirjailijan selkärankana. Ikään kuin miehen sukupuoli ei häiritsisi rehellisyyttä. En ollut siitäkään samaa mielt hänenn kanssaa, että suhde toiseen sukupuoleen on vain pieni osa naisen elämää.
Lähetä kommentti