Pariisissa kirjoitin matkapäiväkirjaa. Osan päiväkirjan aineistoista käytin Unennäkijän muistelmien luvussa Pariisin päiviä. Osa ei mahtunut mukaan. Julkaisen sen osan nyt tässä.
Matkapäiväkirjasta
25.10.1988
Istun tupakalla Shakespeare &
Co:n edessä. Tämä on se kuuluisa kirjakauppa jossa James Joyce kävi, samoin
Hemingway, myös Samuel Beckett ja monet muut.
Resuinen kissa nukkuu kirjalaatikossa. Se heräsi kun joku nuorukainen
ajoi mopedilla kirjakaupan ovesta sisään. Istuu nyt laatikossa ja katselee
uneliaasti ympärilleen. Se on mustavalkoinen, läikikäs, kaulassa likainen räsy ja
karvattomia rupisia läikkiä. Sillä on varmaankin syyhypunkki. Notre Dame on
vastapäätä. Nuori mies joka ajoi
mopedilla onkin vanha mies. Kun hän otti kypärän pois päästä, hänen
tukkansa oli harmaa. Hän puhui omituisesti
englantia ja ranskaa sekaisin.
( Huomautus 22.12.2011.
”Nuorukainen” oli George Whitman)
30.10. 1988
Shakespeare & Co vie minut turmioon. Kävin
taas eilen siellä ja ostin 3 kirjaa. Eivät ole halpoja, vaikka ovat käytettyjä.
En tiedä miten jaksan raahata Suomeen sellaiset kirjamäärät. Matka tulee
olemaan yhtä kärsimystä. Kirjakaupassa oli viehättävä kirjailijatar Claude Santoy myymässä. Kissa nukkui pöydällä. Sen
kaula oli parantunut, räsy oli pois kaulasta. Ostin Santoyn pienen novellikokoelman 39 frangilla.
Hän kirjoitti siihen nimensä ja kehotti
tulemaan tämäniltaiseen autographing partyyn. Sinne tulee lehdistöä,
hän mainosti kun kerroin olevani suomalainen kirjailija.
”Suomi on pieni
maa”, hän sanoi ikään kuin olisi
pahoitellut kohtaloani ja sitten hän jatkoi:
”Teidän täytyy tulla New Yorkiin.”
Hän itse oli lähtenyt Sveitsistä New Yorkiin.
31.10.1988
Kävin
eilisiltana autographing partyssa Shakespeare & Co:ssa. Siellä oli
vaalea pulska naiskirjailija sähkönsinisessä villapaidassa ja samanvärisessä
baskerissa. Hän jakoi nimikirjoituksia. Kirjan nimi oli suomeksi ”Kävelyllä
Gertrud Steinin Pariisissa.” Hänen nimensä oli Mary Height. Tilaisuudessa
tarjottiin boolia. Kirjakauppa oli täynnä amerikkalaisia ja kirja näytti
tekevän kauppansa. Olin niin ujo että uskaltanut puhua kenenkään kanssa, enkä
edes katsoa kehenkään. Aloin tajuta miltä minusta on tuntunut kolmevuotiaana,
kun päässä on paljon ajatuksia joita haluaisin kertoa, mutta kieli ei toimi. Ja silloin kun se toimii, kaikki nauravat, kun
sanani ovat niin hullunkurisia. Joten suljin
suuni ja puhuin vasta sitten kun olin varma että osaan sanoa sanat oikein. Olin
perfektionisti jo 3-vuotiaana.
2.11.1988
Olin eilisiltana Writer’s
workshopissa, joka pidettiin Shakespeare & Co:ssa. Luulin että se on
kirjailijoita varten. Ehkä ”writer ”tarkoittaakin kirjoittajia ja minun pitäisi
kutsua itseäni ”authoriksi”. Se kuulostaa korskeammalta. Workshopissa oli
nuoria aloittelevia kirjoittajia. Poika
Israelista, hän oli tavannut Tuula Saarikosken bussissa matkalla Tukholmasta
Helsinkiin. Sanoi että Helsingissä satoi aina. Hän oli kriittinen ja
nopeasanainen, itsetietoinen, joi
taskumatista viskiä. Ehkä hän ajatteli
että kirjailijan pitää juoda kuin Hemingway. Tumma poika, mutta ei juutalaisen
näköinen. Hän oli kirjoittanut pikanäytelmän amerikkalaisista
presidenttiehdokkaista. Demokraattien ehdokas oli typerys nimeltä Ted, republikaanien
ehdokas oli älykäs Bob. Hän esitti
näytelmäänsä eloisasti kymmenessä minuutissa. Esitys oli parempi kuin teksti.
Mustapartainen laiha
fanaattiselta vaikuttava mies ilmoitti että tällaiset kokoontumiset ovat
turhia. Hän käyttäytyi hyökkäävästi. Israelilainen sanoi häntä Guruksi joka on
perehtynyt itämaisiin filosofioihin. Arvelin,n että hän on vasemman käden ( left-hand)
guru, koska hänen olemuksessaan ei ole yhtään valoa eikä iloa.
Nuori mies jonka huulessa oli rupi, ehkä hän
oli purrut huultaan tai ollut tappelussa. Perunanenä, ruskea tukka, kaikki hänessä oli
perunanväristä. Hän tuli myöhässä, istui hetken ja halusi tietää vain sen
kuinka monta sanaa kukin kirjoitti päivässä. Hän sanoi lukeneensa että Graham
Greene kirjoitti 300 sanaa päivässä. Sanoin ettei ole hyvä kirjoittaa aina.
Mielen täytyy antaa olla hiljaa joskus.
Yritän olla kirjoittamatta puoli vuotta vuodessa, mutta en melkein koskaan onnistu. Keep silence in your
mind sometimes” neuvoin häntä. Hän poistui paikalta sanoen että tämä riitti
hänelle.
Hyvin nuori ja epävarma kalifornialainen
poika, joka oli kirjoittanut pienen kertomuksen nälkäänäkevästä runoilijasta.
Kun hänen vuoronsa tuli lukea, hän liikehti hermostuneesti, luultavasti hänen
kämmenensä hikosivat ja hän selitteli kovasti kirjoitustaan ennen kuin pääsi
alkuun. Kun hän oli lukenut pikkukertomuksensa, hän kertoi kuinka tuli Pariisiin.
Hän asui nuorisohostelissa, josta
ajettiin ulos aamulla klo 10, sitten hän kuljeskeli koko päivän
kaduilla, eikä hänellä ollut rahaa ruokaan. Ensimmäisen kerran elämässään hän
kärsi nälkää.
Kaunis tummasilmäinen tyttö, hänkin
Kaliforniasta. Hänellä oli pitkät kiharat hiukset. Hän oli muusan näköinen. Hän
kirjoitti runoja. Ensimmäisen runonnimi
oli Daddy. Hän sanoi että jokainen nainen kirjoittaa sellaisen jossain
vaiheessa. Minä sanoin kirjoittaneeni Daddy-romaanin. Hän viittasi Sylvia
Plathin runoon, kysyi tunteeko kukaan sitä. Nuoret miehet eivät olleet koskaan
kuulletkaan. Tytön runo oli kiltti ja sovinnainen. Runosta sai sen kuvan että
hän on yhä edelleen isän kilttipieni tyttö. Ei ollut vihaa eikä vimmaa, vaikka
isä oli ollut hulttio, käynyt kotona vain pyöräyttämässä lisää lapsia,
viihtynyt enemmän kavereidensa kanssa viskiä juomassa ja vetoa lyömässä. Hänen
isänsä oli amerikkalais-kreikkalainen. Runossa tyttö ilmoittaa näkevänsä
vihaisia unia isästä. Tai uneksii hänestä vihaisesti. Runo oli hänen
varhaisempaa tuotantoaan, kuten hän sanoi, kirjoitettu kotona Kaliforniassa.
Hän sanoi kirjoittaneensa pari vuotta vakavasti. Hän kertoi että oli näyttänyt
runon isälle, ja isä oli pitänyt siitä. Sitten hän luki pari viimeisintä runoaan, hän oli kirjoittanut ne Pariisissa.
Ne olivat huomattavasti parempia kuin Daddy. Sanoin että niissä on nyt voimaa,
hän on kehittynyt ja löytänyt oman tiensä. Ne olivat ilmaisultaan keskittyneitä,
ei turhia sanoja eikä romanttista hempeilyä. Todella hyviä runoja. Hänen suurin
vaaransa on se että hän joutuu naimisiin ja lakkaa kirjoittamasta runoja.
Varmasti hänelle käy niin, koska hän on kaunis ja vilkas, eikä hän ujostele.
Hillary-niminen tyttö, myös hän oli
Kaliforniasta. Hän oli kirjoittanut novellin, jonka nimi oli Mirage. Kun
tilaisuus loppui, hän juoksi perääni ja sai minut kiinni Notre-Damen edustalla.
Hän antoi novellin minulle luettavaksi. Hän toivoi kirjallisia kommentteja ensi
tiistaihin mennessä, jolloin on seuraava kokous. Minä lupasin lukea. Sellainen
tyttö, joka sanoi jokaisen luetun tekstin jälkeen ”It’s great!” Hän sanoi
olevansa freelance toimittaja. Hän oli kuin Allie amerikkalaisesta
sarjafilmistä Kate ja Allie. Hänellä oli samanlainen ääni. En ole vielä lukenut
hänen novelliaan.
9.11.1988 Kun illalla kävin Shakespeare & Co:ssa kysymässä oliko
kukaan nähnyt Hillarya, jolle halusin palauttaa
kaksi sivua ( ne olivat unohtuneet minun huoneeseeni), tapasin mustan miehen, jolla oli harmaa parta. Hän
arveli että olen kotoisin jostain pohjoismaasta. Sanoin että Suomesta ja kysyin
mistä hän on. Hän sanoi olevansa pienestä
maasta, josta olen tuskin koskaan kuullut. No mistä? minä kysyin. USAsta, hän
sanoi kumartuen luottamuksellisesti puoleeni. Kysyin onko hän kirjailija. Hän
sanoi olevansa runoilija. Sitten hän kysyi lähdetäänkö drinkille. Sanoin että
lähdetään vaan. Hän sanoi että hän on köyhä, koska on runoilija eikä pysyt
maksamaan drinkkejä. Minä sanoin olevani köyhä, koska olen suomalainen
romaanikirjailija eikä niillä ole koskaan rahaa. Sitten hän tapasi jonkun
tuttavansa ja jäi suustaan kiinni. Kun hän oli selvittänyt asiat tuttavan
kanssa, hän tuli luokseni. Sanoin että voimme tehdä niin, että hän maksaa omat
drinkkinsä, minä omani. Mutta hän oli muuttanut mielensä ja sanoi ettei hänelle
sovi tänä iltana. Ehkä hän oli etsimässä rikasta ystävätärtä ja erehtyi
luulemaan minua rikkaaksi.
Näin myös sen pistäväsilmäisen vasemman
käden gurun, mutta emme vaihtaneet sanoja, katsoimme vain toisiamme kuin kaksi
vihamielistä muukalaista (tai kissaa). Hän heitti pitkän katseen minuun ja minä
häneen. Keihästimme toisemme.
Sitä laihaa onnettoman näköistä
yksinkulkijaa en tällä kertaa nähnyt. Hän istuu tavallisesti mustalla
nahkasohvalla ja lukee kirjaa. Hänellä on parta ja sisäänpäin kääntynyt katse,
nukkavieru olemus, värittömät ryppyiset vaatteet. Olen nähnyt hänen kuljeskelevan
latinalaiskorttelin kujilla ja katselevan nälkäisenä kuppiloiden ikkunoita. Hän
näyttää varsinaiselta nälkätaitelijalta.
Kymmenen vuotta myöhemmin
18.6.1999 Shakespeare & Co:n
kirjakaupassa. Musta kissa ilmestyi jostain ja hyppäsi kirjahyllyn päälle
nukkumaan, lasikaapissa on vanhoja venäläisiä kirjoja. Kymmenen vuotta sitten
paikka oli aivan samannäköinen, vain kissat olivat erilaisia ja niitä oli
enemmän. Lukiko kirjaston oven
päällä jo silloin: ”Be not inhospitable to strangers, lest they be angles in disguise.” Voiko
enkelilläkin olla vaikeuksia?
Puistossa Shakespeare & Co:n
vieressä, äiti ja lapsi leikkivät pallon kanssa. Tämä on halpaa huvia. Kahvilassa istuminen maksaa melkein 30
markkaa join vain yhden Pepsi-colan ja rahaa meni.. Kävin St. Michael -aukion
isossa kirjakaupassa. Siellä oli Daudetin kirjoja, mutta ei niitä vanhoja joita
etsin. Niistä ei oteta uusia painoksia, eivät ole klassikkoja kuten Tartarin. Minulla on sellaiset sandaalit että
en jaksa kävellä niillä pitkiä matkoja, onneksi on puistonpenkkejä joilla voi
istua. Urospulu jahtaa kolme naarasta,
ja kaikki ovat yhtä penseistä sen pyyteille. Viileä iltatuuli ja kohta on
nälkä.
Idi-niminen noin 35-vuotias mies istui
viereeni kivipenkille ja alkoi haastaa hyvää englantia. Hän kertoi että hänellä
on ystävä Espoossa ja että suomalaiset ovat ”very nice people.” Hän sanoi
olevansa matematiikan opettaja lukiossa. Hän kertoi että oli menettänyt onnettomuudessa
tyttöystävänsä. Siitä oli jokin kuukausi aikaa. Ja nyt hän oli ”very lonely
man”, ei lapsia eikä tyttöystävää. Hänen kertomuksensa ei hellyttänyt
sydäntäni. Hän sanoi monta kertaa: ”Cela
vie” ja ”That’s life”
Shakespeare &Co: n musta kissa kävelee penkin ohi. Idi
kyseli onko minulla lapsia, sanoin että on kaksi isoa poikaa. Hän sanoi ettei
ikä merkitse mitään, kun rakastaa. Hän kysyi onko minulla miestä, sanoin että
on. Hän kysyi olenko kokenut suurta rakkautta ”l’amour forte” Sanoin että
minulla on suuri rakkaus Suomessa. Tuntuu kuin tämä sama keskustelu olisi käyty
ennenkin monella muullakin
puistonpenkillä. Hän sanoi että olen onnellinen nainen. Sanoin että joskus
olen, joskus en. Hän kysyi onko mies uskoton, senkö takia olen joskus onneton.
Sanoin että senkin takia. Hän piti pitkän puheen siitä, miten väärin on että
miehellä on monta naista. Sellainen on huono mies. Sanoin että se oli minun
valintani. Hän kysyi mitä minä teen. Kerroin
että kirjoitan kirjoja. Hän kysyi millaisia kirjoja ja kuinka monta. Kymmenen
kirjaa ”crazy novels about life and love”. Kirjoita minusta romaani, minä olen
very special man, hän ehdotti. Voinhan
minä kirjoittaa jos kerrot elämäntarinasi. Hän ei ruvennut kertomaan, vaan
alkoi tehdä romanttisia ehdotuksia, jotka eivät ottaneet tulta minussa. Ehdotti
että katseltaisiin Pariisia yöllä kuun loisteessa, hän näyttää minulle koko
kaupungin. Sanoin
että voin kirjoittaa mininovellin kohtaamisesta puistossa. Hän kysyi olenko yksin vai
ryhmän Pariisissa ja minä kerroin että olen tullut pressikonferenssiin. Kun en
osannut selittää tarpeeksi selvästi, miksi olen Pariisissa, näytin kulttuuriministerin kutsukirjettä. Hän
lähti kiireesti. Pelästyi ehkä. Puiston nimi oli Le square Rene Viviani.
2 kommenttia:
Ihan mukavia tuokiokuvia.
Kun kerroin sen kirjasi vaikutuksesta unohtui mainita se hienoinen huumori, jolle sai hymyillä useammassakin kohtaa.
Hei Liisu,
huumorin + itseironian avulla selvisin sen kirjan kirjoittamisesta, se oli niin iso ja paikoitellen vaikea urakka.
Lisää mukavia tuokiokuvia tulee, kunhan kaivan niitä esiin tietokoneen arkistoista.
Lähetä kommentti