Katri Renton lavastusta näytelmään Musta purje Valkea purje.
Kävin eilen Kansallisteatterin Willen saunassa Eino Leino Seuran kanssa katsomassa näytelmän Anna Ahmatovasta, jonka on ohjannut Juha Malmivaara ( olisiko mitään sukua körttipappi Wilhelmi Malmivaarelle?) Näytelmän on kirjoittanut Hélèna Cixous, ranskalainen feministi, naiskielen tutkija ja professori. Niinpä näyttämöllä oli viisi naista eikä yhtään miestä, mutta he olivat mukana naisten puheissa. Kuten aina.
Kyllä Cixous varmaankin oli perehtynyt hyvin Anna Ahmatovan elämään ja tuotantoon, mutta katsojalle jäi sellainen kuva, että Ahmatova olisi moninkertainen leski. Ei se niin ollut. Hän oli eronnut kaikista miehistään ennen kuin heistä tuli Stalinin vainojen uhreja. Nikolai Gumiljov, Ahmatovan ensimmäinen mies, oli tosiasiassa jo Leninin vainojen uhri. Heidän avioliitostaan syntyi Ahmatovan ainoa poika Lev, joka passitettiin vankileirille "vanhempiensa rikosten" takia. Se oli tavallista Stalinin aikana. Näytelmässä Ahmatova odottaa kirjettä pojaltaan. Poika syyttää äitiään siitä, että tämä ei ole tehnyt mitään hänen vapauttamisensa eteen. Katsoja ei tiedä, että Ahmatova kirjoitti Stalinia ylistäviä runoja saadakseen pojan vapaaksi. Eikä tiedä sitäkään että poika oli loppuun asti katkera äidilleen, siksi että tämä oli jättänyt hänet pikkulapsena isoäidin hoiviin, että voisi elää vapaata runoilijan elämää rakastajiensa kanssa.
Onneksi Cixous ei tee Ahmatovasta ihannoitua henkilöhahmoa eikä uhria. Ahmatova on itsekäs, ristiriitainen ja narsistinen nainen, mikä ei ole ihme, olihan hän nuoruusvuosinaan runoilijoiden ja taiteilijoiden ihailema kaunotar. Näytelmän kuvaamana aikana, vuosina 1953-1960, hän on homssuinen pyylevä entinen kaunotar (Terhi Panula näyttelee häntä hyvin). Hän käyttää valtaa ystävättäriinsä Nadežda Mandelstamiin ja Lidia Tšukovaskajaan. He tanssivat hänen pillinsä mukaan. Mieleeni jäi kohtaus, jossa he odottavat Ahmatovaa jonkin puiston viidennellä penkillä. Ahmatovaa saapuu ja alkaa rähistä heille, että tapaamisesta sovittiin seitsemännellä penkillä. Hän sanoo inhoavansa numero viitosta. Ja viittaa samassa yhteydessä maaliskuun viidenteen päivää. Hieman epäloogista, koska maaliskuun viides oli Stalinin kuolinpäivä. Siispä onnenpäivä ja onnennumnero!
Näytelmä alkaa Stalinin kuolemasta. Taustalla ryskivät Nevan halkeilevat jäät, mikä on suojasään merkki. ( Äänisuunnittelu Jani Peltolan). Varsinaisesti suojasää alkoi vuonna 1956, kolme vuotta Stalinin kuoleman jälkeen, jolloin Nikita Hruštšov tuomitsi Stalinin rikokset NKP:n 20. puoluekokouksessa. Näytelmässä viitataan Aleksandr Fadejeviin, joka Neuvostoliiton kirjialijaliiton puheenjohtaja. Hänen mahtisanastaan riippui monen kirjailijan kohtalo. Jos ei päässyt kirjailijaliittoon tai oli erotettu siitä, kuten Ahmatova, ei ollut mitään mahdollisuuksia saada kirjojaan julkaistuksi. Fadejev teki itsemurhan vuonna 1956. Hänen kuolemansa jälkeen Ahmatovan ystävättärissä Nadeždassa ja Lidiassa virisi toive, että Anna saisi runojaan julkaistuksi, mutta Anna itse suhtautui julkaisemiseen paljon skeptisemmin.
Suojasäätä ei kestänyt kauan. Se päättyi jo vuonna 1958, kun Pasternak sai Nobelin palkinnon. Näytelmässä Ahmatova ystävättärineen lähtee Pasternakin datsalle Peredelkinoon tapaamaan Pasternakia, mutta Pasternak ei ota heitä vastaan. Ikkunaverho vain heilahtelee. Katsojalle, joka ei tunne Neuvostoliiton 50-luvun lopun kirjallisuushistoriaa, jää ikkunaverhojen heilahtelu arvoitukseksi. Pasternak kieltäytyi Nobelin palkinnosta, mutta ei se pelastanut häntä vainolta. Hän kuoli vuonna 1960. Siihen vuoteen päättyy Cixousin näytelmä.
Suojasäätä ei kestänyt kauan. Se päättyi jo vuonna 1958, kun Pasternak sai Nobelin palkinnon. Näytelmässä Ahmatova ystävättärineen lähtee Pasternakin datsalle Peredelkinoon tapaamaan Pasternakia, mutta Pasternak ei ota heitä vastaan. Ikkunaverho vain heilahtelee. Katsojalle, joka ei tunne Neuvostoliiton 50-luvun lopun kirjallisuushistoriaa, jää ikkunaverhojen heilahtelu arvoitukseksi. Pasternak kieltäytyi Nobelin palkinnosta, mutta ei se pelastanut häntä vainolta. Hän kuoli vuonna 1960. Siihen vuoteen päättyy Cixousin näytelmä.
Kuvassa ystävykset vasemmalta oikealle: Lidia Tšukovaskaja ( Katariina Kaitue), Nadežda Mandelstam ( Sari Puumalainen) ja Anna Ahmatova ( Terhi Panula).
Pidin näytelmän lavastuksesta. Katossa oli naisten alushameita kuin purjeita, joiden taskuihin naiset piilottivat kirjeitä ja käsikirjoituksia. Ohjaajan kaikkia ideoita en ymmärtänyt. Miksi naiset horjahtelivat, kaatuilivat ja kierivät lattialla kuin sekopäät. Kuvasiko se heidän epätoivoaan vai aikaa jolloin kaikki olivat sekopäitä? Juha Malmivaara sai tästä ohjauksestaan Eino Kalima -palkinnon. Se jaetaan joka kolmas vuosi.
Miksi minä en enää käy teatterissa? Viimeisestä käynnistä ennen tätä Ahmatova-näytelmää on kulunut jo neljä vuotta. Silloin näin Ryhmäteatterin Saatana saapuu Moskovaan -näytelmän. Pidin siitä niin paljon, että se on jäänyt mieleeni. Nuorena olin innokas teatterissakävijä. Näin kaikki suuret klassikot ja modernit näytelmät Ionescosta ja Beckettistä alkaen. Minua ei ollenkaan häirinnyt että näyttelijät esittivät rooleja suurella volyymilla ja ylinäyttelivät. Heidät oli koulutettu näyttelemään ja sen he totisesti osasivat. He puhuivat näyttämön ulkopuolellakin kuin olisivat olleet näyttämöllä. Poistuin teatterista aina jonkinlaisessa ylentyneessä mielentilassa. Kolmetoistavuotiaana yritin itsekin kirjoittaa näytelmiä. Rakastin Strindbergin Uninäytelmää, Tennessee Williamsin Lasista eläintarhaa ja Tšehovin Lokkia. Olen tullut vanhaksi, kun en enää eläydy näyttämön suuriin tunteisiin, vaan kaipaan yksinkertaisuutta, pienien eleiden ja vivahteiden näyttämötyötä.
4 kommenttia:
Anita,
samaa minäkin olen kysynyt itseltäni.
Mieheni ja minä olimme opiskeluaikana ja nuorena parina ahkeria teatterissa kävijöitä. Minä olen aina ajatellut, että teatterin politisoituminen muutti kaiken. Klassinen eurooppalainen kulttuuri tehtiin naurunalaiseksi. Tarkoitan klassisella eurooppalaisella myös venäläistä vanhaa kulttuuria, joka eli vielä Suomessa Eino Kaliman työssä.
Meidän opiskeluaikana teatteri oli todellakin suuri elämys, suomalaiset näyttelijät osasivat esittää Tsehovia, Ionescoa - kuten mainitsit. Ehkä on niin, että kun on aloittanut teatterissa käymisen Kaliman ollessa ohjaaja, on tullut hemmotelluksi. Vanhin poikammekin ehti nähdä 8-vuotiaana Kolme sisarta, kun minä sairastuin flunssaan enkä voinut mennä teatteriin sinä iltana. Sen on täytynyt olla vuonna 1971.
Suomessa teatterin traditio katkesi.
Mitä olen nähnyt myöhemmin? Shakespearea Kansallisteatterissa. Se tuntui rähinältä ja mölinältä verratttuna esimerkiksi kanadalaisiin esityksiin, Shakespearen näytelmiin, joita esitettiin siellä jopa ilmaiseksi puistossa.
En ihmeessä maksa siitä, että joudun kuuntelemaan rähinää ja kiroilua teatterissa. Saan kuulla sitä ihan tarpeeksi ja ilmaiseksi kaduilla ja TV:ssäkin. Ei viitsi tuottaa itselleen pettymystä toisensa jälkeen.
Venäjällä osataan taas näytellä, ainakin TV-n Dostojevski -draamasarjassa osattiin. Samaa hienoa näyttelemistä on englantilaisissa TV-sarjoissa. Hienot elämykset koetaan nyt kotona lempivideoita katsoessa.
Opiskeluaikoina sai halpoja opiskelulippuja teatteriin ja sinfoniakonserteihin. Kävin niissä ahkerasti. Se etu loppui, kun lähti tai valmistui yliopistosta. Tuli pieniä lapsia, yksinhuoltajuutta, eikä rahaa ollut ikinä mihinkään ylimääräiseen. Aloin vieraantua teatterista ja konserteista. Tuli Jouko Turkan aika. Häntä sanottiin nerokkaaksi ohjaaksi, saattoi ollakin, mutta en pitänyt hänen tyylistään. 70- luvulta mieleeni on jäänyt vain yksi teatterikappale, se oli Pete Q. Toinen esitys joka jäi mieleen, oli Skavabölen pojat, mutta se taisi olla jo 80-lukua. Sillä vuosikymmenellä kävin pari kertaa Moskovassa- vai olikohan se Pietarissa - katsomassa Tshevovia ja tykkäsin niistä esityksistä.
Tekstin olen lukenut, mutta valitettavasti en päässyt näkemään itse esitystä. Lukemani perusteella Helene Cixousin teksti on fiktio eikä sitä voi pitää faktana Ahmatovan elämästä. Kommentoin myöhemmin enemmän.
Olisi kiinnostavaa lukea ajatuksiasi Ahmatovasta.
Lähetä kommentti